Nyt siis olen Hong Kongissa.

Pakkaaminen oli yhtä tuskaa eilisiltana, sillä olin tehnyt tosiaankin vähän liikaakin shoppailuja.. Ja kuin pisteenä iin päälle, aamulla kun nousin ylös, satoi ulkona vettä. Metro oli aika täynnä ihmisiä, sillä toki aamu oli siinä vaiheessa, että työmatkalaisia oli runsaasti. Eräät tuttavani varoittivat, että sateisella ilmalla et sitten tule saamaan taksia millään. Tajusin jo metrossa, et mun aikataulu menee aika tiukalle ja rupesi jännittämään ihan sairaasti. Kyllä siinä tuli pyydettyä Jumalatarta avuksi, että nyt ihan oikeasti tarttis vähä apua, et ehtii lennolle. Selvästi hän kuuli, sillä kun astuin viimeisellä metropysäkillä lähimpänä Hongqiao:n lentoasemaa ulos, ja kävelin suojatien yli, oli heti taksi vapaana nenän edessä. Jes! Juoksentelin pitkin terminaalia kamat niskassa etsien check-in tiskiä.. Jonne toki oli aivan helvetillinen jono. Mutta just ajoissa ehdin chekkaamaan itseni lennolle. Ja sitten turvatarkastusjonoon, jossa taas alkoi jännittämään.. Mutta ehdin ajoissa siitäkin läpi ja ehdin jopa istua pari minuuttia ostamani suklaapatukan kanssa odottamassa, että pahin boarding-jono hälvenee.

Lento lähti aika myöhässä, mutta onneksi mulla oli kirja, vielä englanninkielinen, jonka lukemisessa kyllä menee aikaa... "Pikku naisia" on klassikkoteos ja ajattelin lukaista sen, kun löysin kerta Shanghailaisesta kirjakaupasta sen englanniksi aika edulliseen hintaan. Lennon noustessa taisin kyllä kokea elämäni pahimman ilmakuopan, ihan mahasta tempasi ja kunnolla, kun kone notkahti reippaasti alaspäin. Muuten lento oli rauhallinen. Tähän mennessä olen siis lentänyt Turkish Airlinesilla Boeing 737:lla sekä 777:lla, Sichuan Airlinesilla A321:lla (muistaakseeni kaks kertaa, tai sit toinen kerta oli A320:lla) sekä China Eastern Airlinesilla A330:lla. Lennot takaisinpäin ovat Turkish Airlinesilla käsittääkseni samoilla konetyypeillä kuin tullessakin.

Lento toki saapui myöhässä myös Guangzhouhun, mutta onneksi olin varannut omasta mielestäni reippaasti aikaa, siis siihen milloin olin ilmoittanut saapuvani hostellille. Lentokenttäbussi oli vähän arpomista, mutta onneksi siellä sattui olemaan yks kiinalaisen näköinen mies, kuka oli menossa myös Guangzhoun itäiselle rautatieasemalle, minne minäkin ja hän puhui hyvää englantia, joten hän neuvoi minua. Hän istui myös bussissa lähellä ja sanoi, että jäädään vasta viimeisellä pysäkillä pois. Hän myös käveli kanssani rautatieasemalle ja juteltiin siinä matkalla. Hän asui USA:ssa, oli bisnesmatkalla Kiinassa, mutta osasi puhua kiinaa, ilmeisesti sukujuuret Kiinasta sitten. Varsin ihana ja ystävällinen mies, n. nelissäkymmenissä varmaankin. Muutenkin matkani aikana olen kohdannut monia ystävällisiä ja avuliaita ihmisiä, jotka ovat neuvoneet ja auttaneet minua, jos olen ollut eksyneen näköisenä jossain. Tämä mies kysyi minulta, että olenko yläasteella vai lukiossa ja en voinut olla nauramatta, että olen kyllä jo 24 ja ollut työelämässä viisi vuotta! =D Mutta sanoin, että tiedän näyttäväni todella nuorelta, enkä ota sitä pahalla, sillä mitä vanhemmaksi tulen, sitä enemmän sitä arvostaa että näyttää ikäistään nuoremmalta! Shanghaissa eräs tarjoilijakin kysyi minulta, että miten vanha olen ja sitten sanoi, että "hänen ystävänsä luuli että olen 15..." Sain silloin tosi hyvät naurut! =D

Junamatka meni mukavasti Shenzheniin ja rajanylitys kävi tälläkertaa paljon mukavammin, sillä matkatavaroita ei missään vaiheessa tarvinnut heittää läpivalaisuun. (?) Metrossa aloin katsomaan ikkunasta ulos ja toteamaan, että vaikka Guangzhoussa oli ihana aurinkoinen sää, niin täällä Hong Kongissa sataa kyllä ihanjustkohta vettä kaatamalla.. Ja niinhän se tekikin. Mutta mikä pahinta, onnistuin eksymään aivan totaalisesti! Taksijonot olivat hirveitä, en tajunnut kahdesta (!!) Hong Kongin kartasta sekä katumerkeistä tuon taivaallista ja vettä tuli aivan kaatamalla. Olin niin vittuuntunut rinkka selässä ja reppu mahapuolella (kumpikin á 9kg), että lopulta etsin vain lähimmän hotellin ja marssin sisään. Muutenkin buukkaamaani hostelliin ilmoittamani saapumisaika oli jo mennyt, vaikka luulin varanneeni siihen reilusti aikaa. Noh, järkytyin lievästi kuulessani huoneen hinnan, mutta päätin kuitenkin ottaa sen, sillä hartioita särki aivan sairaasti. Reilu 80e yhdestä yöstä...

Mutta kylläpä tämä onki hieno hotelli! Oikein luksusluokkaa! =D Ja mulla on tosiaan tähän mennessä mennyt rahaa tosi vähän reissussa, matkakassaa on todellakin reilusti jäljellä! En saa ikinä tuhlattua niitä kaikkia (eikä tarttekaan). Harkitsen edelleen vakavissani osan tavaroista lähettämistä postipakettina Suomeen, sillä rahaa on ja on aivan totaalisen ärsyttävää raahata noin paljon kamaa mukanaan. Odotan jo kauhulla huomista, kun mun pitää siirtyä noiden kamojeni kanssa hostelliin.. Ja tällä kertaa koitan oikeasti löytää reitin perille. Tuo kartta, minkä olen napannut lentokentältä mukaani, on siis aivan totaalisen huono ja *piip*, että...!

Mutta, nyt ajattelin mennä luksustelemaan vaahtokylpyyn! =D Toivottavasti huomenna Hong Kong näyttää paremmat puolensa.